Seksisme is verkeerd, ook als het goed bedoeld is

Seksisme is verkeerd, ook als het goed bedoeld is

Marlou van Rhijn heeft bij de paralympische spelen zoals gehoopt, en ook wel een beetje verwacht, de 200 meter gewonnen. In een fantastische race kwam zij na 26.16 secondes in een nieuw paralympisch record over de streep. Ze liep de race zo strak en overtuigend, ik was ontzettend onder de indruk.

telegraaf

Maar vandaag zijn er de koppen in de media, en onder andere de Telegraaf en RTVNH besluiten dat die koppen de bijnaam van Van Rhijn in zich moeten hebben. De bijnaam van mevrouw Van Rhijn in de media is overigens Blade babe. Enigszins in navolging van voormalig topatleet Oscar Pistorius, die als bijnaam Blade runner heeft. Blade babe is voor mij echter een stuk problematischer dan Blade runner. Runner geeft aan dat de persoon in kwestie rent, iets wat voor een atleet op de 100, 200 en 400 meter geen gekke bijnaam is. Met de blades wordt natuurlijk gedoeld op de blades die onderaan de benen zitten. Een mooie en respectvolle bijnaam dus.

Dan Blade babe, het blade deel is natuurlijk weer helder. Alleen besluiten de media daarna dat we mevrouw Van Rhijn moeten aanduiden met de allitererende, dat dan weer wel, term babe omdat zij als knap of ”lekker” wordt gezien. Maar ik zie haar vooral als meervoudig medaillewinnares en dat is ook waarom zij in het nieuws komt. Eerlijk is eerlijk, de term babe is natuurlijk niet slecht bedoeld en ik kan me ook goed indenken dat het bijzonder vleiend zou kunnen zijn als je babe wordt genoemd. Het neemt wat mij betreft echter ook ontzettend veel weg van de prestatie waar zij jaren voor heeft getraind. Want babe gaat niet enkel over uiterlijk in de positieve zin maar getuige deze discussie van vorig jaar zitten er ook negatievere connotaties aan. Ik zou dan ook liever zien dat we Van Rhijn gewoon bij haar naam noemen.

 

Geef een reactie

