Het einde van een wondere wereld

Het einde van een wondere wereld

Hij is niet meer, de man die zo ongeveer eigenhandig mijn interesse in wetenschap, het heelal en gimmicks heeft gewekt. Chriet Titulaer, de televisiepersoonlijkheid met het meest fantastische accent ooit.

Ik heb niet heel veel herinneringen aan televisie in de jaren 80, buiten de tekenfilms en natuurlijk het jeugdjournaal. Maar Chriet, ach Chriet was er altijd. Nouja, hij zal ook wel vrij zijn geweest maar in mijn hoofd was hij dagelijks op televisie en legde hij al die dingen uit die ik niet wist en liet dingen zien die er in de toekomst aan zouden komen.

Legendarisch is natuurlijk dit item over de telefoon van de toekomst:

Maar ook het huis van de toekomst:

U ziet al aan de filmpjes, Chriet had een bijzonder warme persoonlijkheid en wist soms lastige technologie op een ontnuchterend simpele manier uit te leggen.

Chriet was opgeleid als sterrenkundige en kwam in aanraking met de televisie in 1969 bij de maanlanding van Apollo 11. Hij werd voor die gelegenheid ingehuurd als medepresentator. Sindsdien is hij eigenlijk niet meer van de buis geweest.

Chriet heeft door de decennia veel technologie geïntroduceerd in de Nederlandse huiskamers, sommige voorspellingen zouden incorrect blijken te zijn, veel vaker echter had hij het bij het rechte eind. Een leuk voorbeeld van een goede voorspelling dat ik aantrof gaat over glasvezel uit 1985.

Afgelopen weekend is hij heengegaan. Maar zijn invloed zal nog generaties te merken zijn. Vanavond zal ik naar de sterrenhemel kijken en proberen uit te vogelen waar planetoïde  12133 Titulaer precies staat. Ik zal hem groeten en danken voor alles.

Plaats een reactie