Europese kilometerheffing? Doe maar niet!

Europese kilometerheffing? Doe maar niet!

Vandaag ontstond er de nodige opschudding. De Europese Commissie(EC) heeft deze zomer namelijk een mededeling gedaan over “Een Europese strategie voor emissiearme mobiliteit”. In dit stuk wordt beschreven hoe te komen tot een Europees vervoersysteem met minder uitstoot. Eén van de voorstellen is het creëren en invoeren van een eenduidig Europees kilometerheffing systeem en het aanmoedigen van een kilometerheffing voor personenauto’s zodat de vervuiler gaat betalen. Overigens is het niet de eerste keer dat dit idee de kop opsteekt

De VVD liet bij monde van woordvoerder Barbara Visser direct weten dit plan “compleet ridicuul” te vinden. Hierbij was vooral de reden een belangrijke en ik quote wederom: “Waar bemoeien ze zich mee? Dit malle plan moet subiet van tafel.” En mevrouw Visser heeft meer dan een beetje gelijk.

Waar gaat de discussie nou eigenlijk over? Het gaat in ieder geval niet over het stuk van de EC zelf. Want de inhoud is op zich wel boeiend, zie ook deze Engelstalige annex. Er staan bijzonder interessante voorstellen tussen waar we het absoluut over moeten hebben met elkaar, zowel in Nederland, Europa als in de wereld.

Alleen gaat dit punt, het rekeningrijden, veel te ver. Als het voorstel enkel zou zijn om te komen tot een eenduidig digitaal systeem van kilometerheffing voor landen die dit willen, dan zou ik er nog mee kunnen leven. Op die manier hebben auto’s, maar bijvoorbeeld ook vrachtwagens, slechts een kastje nodig om te kunnen betalen in de verschillende landen die kiezen voor deze manier van belasten. Door deze manier van belasten aan te moedigen en zelfs op te leggen, mengt de EC zich echter in zaken die aan de landen zelf zijn.

Het is aan Nederland om te bepalen hoe zij haar wegenbelasting wil innen en op basis van welke factoren wij de hoogte bepalen. Want de vervuiler betaalt, is een mooi principe, we moeten echter ook het onderhoud, de aanleg en de bebording van de wegen bekostigen. Wat we voor hoeveel meewegen is aan ons. De EU onderkent dit enigszins en wil de kilometerheffing naast belastingen op motorbrandstoffen gebruiken als aanvulling. Het gaat dus doodleuk om een extra belasting.

Het is ook niet zo dat we in Nederland nog nooit gediscussieerd hebben over kilometerheffing, sterker nog, al in de jaren 90 van de vorige eeuw werd hier over gesproken en ook rond de doorstromingsmaatregelen van Tineke Netelenbos in 2000 kwam de discussie weer voorbij.

Dan het rekeningrijden zelf. Principieel vind ik de gebruiker laten betalen een bijzonder goed idee, alleen heb ik hele grote bezwaren tegen de inbreuk op de privacy bij kilometerheffingen. Op die manier zal namelijk altijd duidelijk zijn waar een auto zich bevindt. En natuurlijk, we gaan dat goed beveiligen en natuurlijk mag de politie daar niet zomaar in. Maar álle systemen, ook van het Pentagon zijn te kraken. Daarnaast zal deze data niet enkel voor de Nederlandse regering te zien zijn, ook door andere Europese landen  zal inzage mogelijk zijn en er zijn toch echt een paar landen die aanzienlijk minder strikt zijn in dit soort privacy discussies. Wanneer mag data uit dit systeem worden gebruikt? Bij opsporing van terroristen? Vermoedelijke terroristen? Vermissingen? Verdachten van diefstal? Echtscheidingszaken? Fraudezaken? Daarnaast is er nog de angst voor de kosten van het draaien van dit systeem afgezet tegen de kosten van alternatieve manieren van belasten.

Ik ben het dan ook volkomen eens met Visser, de EC lijkt hier wederom te proberen haar bevoegdheden weer een klein beetje op te rekken om maar te komen tot een meer federaal Europa, met bijbehorende belastingsystemen. En inderdaad, dit is nog geen Europese belasting, alhoewel, hij wordt op EU niveau georganiseerd alleen gaan de gelden naar de individuele lidstaten, maar is wel een stap op weg naar zo’n systeem.

Ook hebben we nog de timing, de EC besloot dit voorstel op 20 juli te publiceren, het moment dat vrijwel alle politici in heel Europa met reces zijn. Dit kan natuurlijk toeval zijn, maar echt lekker voelt het niet. Dat ontslaat de politici en media niet van hun plicht scherp te blijven maar ik heb toch sterk de indruk dat de EC het vooral niet te makkelijk wilde maken om dit stuk te vinden.

Gelukkig is het kinderlijk eenvoudig dit onzalige plan tegen te houden. Alle besluiten over belastingen in de EU moeten namelijk unaniem worden genomen. Dus als Nederland zijn poot gewoon stijf houdt is er niks aan de hand.

Het meest bizarre vind ik echter nog dat de EC besluit een dusdanig voorstel te doen op een moment dat het vertrouwen in Europa al bijzonder laag is en binnen verschillende samenlevingen, inclusief de Nederlandse, actief wordt gepraat over het verlaten van de unie. Er lijkt op de Brusselse burelen geen greintje gevoel aanwezig te zijn voor wat er leeft in de verschillende landen. Dat is misschien nog wel het meest zorgwekkend.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s